Vertrouwenscontactpersoon OKK Ridderkerk

OKK staat voor een veilig sportklimaat, iedereen zich welkom voelen en met plezier kunnen sporten. Toch kan het gebeuren dat je iets meemaakt op de vereniging dat je niet fijn vindt en ervaart als ongewenst. Dat kan zijn als lid van de vereniging, maar ook als leiding of vrijwilliger bij de vereniging. Dit kan veel emoties en vragen oproepen. Ook kan het zijn dat het niet jou zelf overkomt, maar dat je iets ziet gebeuren wat volgens jou grensoverschrijdend is.

Blijf niet rondlopen met je vragen, maar meld het en praat erover.

Zo kun je als slachtoffer of getuige een melding maken

Wat is grensoverschrijdend gedrag eigenlijk?
Grensoverschrijdend gedrag kan zijn intimidatie en machtsmisbruik, pesten en uitsluiten seksuele intimidatie en misbruik, agressie en geweld en ook alle vormen van discriminatie.

Bij OKK vinden wij het belangrijk dat je het dan bij iemand kan melden en bespreken, die in eerste instantie naar je luistert en je kan helpen. Bij OKK hebben wij een eigen vertrouwenscontactpersoon, Cindy van der Staaij.

Gesprekken zijn altijd vertrouwelijk en je kunt anoniem blijven, indien je dat wilt. De vertrouwenspersoon luistert naar je verhaal en helpt je zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te lossen. Informatie wordt vertrouwelijk behandeld en er gebeurt niets wat je niet weet. De vertrouwenspersoon kan je helpen om een klacht in te dienen bij de vereniging, sportbond of politie. Maar gewoon even praten, kan ook.

Wat doet een vertrouwenscontactpersoon?

De vertrouwenscontactpersoon (VCP) is binnen de vereniging aanspreekpunt voor signalen van grensoverschrijdend gedrag. In een vertrouwelijk gesprek met de melder kan de VCP advies geven over de te nemen stappen. De VCP lost je probleem niet op, maar kan je helpen met het opstellen van een (anoniem) verslag naar het Dagelijks Bestuur. Ook kan de VCP je doorverwijzen naar ondersteunende instanties.

Even voorstellen: onze vertrouwenscontactpersoon OKK:  Cindy van der Staaij

Voor OKK verzorg ik al een aantal jaren de ledenadministratie. Vanuit die rol zit ik ook in het bestuur, maar ben geen lid van het Dagelijks Bestuur. Jouw melding zal ik altijd vertrouwelijk behandelen en alleen met jouw goedkeuring melden aan het Dagelijks Bestuur. Vanuit mijn werk ben ik ook aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en gewend aan het luisteren en adviseren in moeilijke situaties.

Je kan mij bereiken via:

Email: VCP-OKKRidderkerk@ziggo.nl
Telefoon: 06-10029312

Vind je het lastig om je zorgen te delen binnen OKK, dan is het ook altijd mogelijk contact op te nemen met de VCP van de KNGU (Telefoon 055 505 8700).
Meer informatie is te vinden op de website van de KNGU:

Grensoverschrijdend gedrag/misbruik melden